Необходим e НОВ ИНСТРУМЕНТ ЗА ПОТРЕБИТЕЛСКА ЗАЩИТА
Становище от Георги Бакалов
за учредяването на ”Европейския потребителски съюз”
Ролята и ефективността на потребителската защита от страна на държавните органи за защита на потребителите и от страна на потребителските сдружения зависи от държавната политика за защита на потребителите.
Тази държавна политика не е еднаква във всички страни-членки на Европейския съюз.
В България :
Защитата на потребителите е поставена пред непреодолими препятствия.
Осемте сдружения на потребителите (qualified to bring actions for an injunction under Article 2 of Directive 98/27/EC) са интегрирани в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
В това Министерство сдруженията са длъжни да представят всяка година доклад за дейностите си, това Министерство определя размера на държавната субсидия и кое сдружение ще получи субсидия и дали изобщо сдруженията ще получат субсидия.Общият размер на субсидията за всички осем сдружения е средно 50 000 евро.За последната субсидия сдруженията чакаха 19 месеца, а за 2009 г. Министерството отказва информация относно финансирането.
Всичко това поставя потребителските организации в България под изключително силна зависимост от държавата.
Държавният орган за защита на потребителите в България е КОМИСЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ( ”Consumer Protection Comittee ”).
Това е един изключително неефективен инструмент за потребителска защита, с изключително ограничен капацитет – въпреки състава от 178 държавни ”специалисти”.Показателно е сравнението при съдебна защита на потребителите (under Article 2 of Directive 98/27/EC ): – през последните две години Комисията за защита на потребителите( ”Consumer Protection Comittee”) е завела само 5 съдебни иска ( under Article 2 of Directive 98/27/EC ) и реално не е спечелила нито един иск на всички съдебни инстанции, докато нашата организация ”Union of Insured Persons in Bulgaria” e завела за същия период 22 иска за забрана на търговски практики и още в края на 2007 г. постигна по бърза процедура първите три съдебни забрани на търговски практики в ”телевизионния пазар”, които нарушаваха Директива 97/7/EС.
Показателно за неефективната потребителска защита от страна на българската ”Consumer Protection Comittee” е почти липсващото извънсъдебно производство на нейните ”помирителни комисии” за уреждане на потребителски спорове.
Изключително негативна е ролята на българските медии като инструмент за защита на потребителите.
Цялата информация, която трябва да достигне до потребителите в България зависи от благоволението на медиите, а те са сервилни и изключително некомпетентни по отношение на потребителските проблеми.
Достъпът на потребителските сдружения до медиите е селективен и изключително ограничен.
Това е много сериозен проблем – особено за потребителите на застрахователни услуги, тъй като кардинални проблеми не могат да бъдат чути от обществото.
В България не съществува нито един държавен механизъм за защита на застрахованите лица.На практика – ако един застраховател откаже неправомерно да изплати обезщетение, потребителят може да защити правото си само по съдебен път и то, ако може да си позволи съдебните такси и дългите ( няколко години) съдебни процедури.
Към всичко това трябва да добавим и обстоятелството, че е много трудно, а понякога – невъзможно да защитим нашите потребители и да предупредим европейските потребители при трансгранични проблеми, поради това че European Consumer Centers са изключително неефективни, некомпетентни и немотивирани.
Като пример за това:
През 2007 г. се опитвахме безуспешно да предупредим европейските потребители за актуален проблем, произтичащ от неприлагането в България на европейските директиви.
Също през 2007 г. се натъкнахме на безспорни нарушения на Директива 97/7/EС от страна на търговци, предлагащи стоки за френскоговорящия ”телевизионен пазар”.
В края на юли 2009 г. се опитахме безуспешно да предупредим европейските автомобилисти, че от 9 юли ”European Accident Statement” е невалиден за тях на територията на България.
Всичко изложено дотук утвърждава у нас убеждението, че решаването на много потребителски проблеми е невъзможно без едно ефективно трансгранично сътрудничество между потребителските организации.
Това сътрудничество може да бъде осъществено само чрез сплотяването им в една
небутафорна, недекоративна, а – в една – ефективно действаща европейска организация на потребителите!
Тази организация ще допринесе за по-стабилни отношения между търговци и потребители.
Тази организация ще укуражи потребителите и ще им даде повече сигурност при трансграничното предлагане на стоки и услуги и ще даде значителен тласък на трансграничната търговия посредством online, каталог и телевизионен пазар.
Тази организация ще информира компетентно европейските потребители, ще предупреждава потребителите за некоректни търговски и държавни практики, ще публикува на сайта си конкретни примери на доказани некоректни търговци.
Тази организация ще информира потребителите за добрите търговски практики и ще върне доверието им към търговците.
Чрез тази организация може да се осъществи парньорство в съдебни производства и партньорство в споразумения при трансгранични потребителски спорове.
НЕКА ТАЗИ ОРГАНИЗАЦИЯ ДА Е
” EUROPEAN CONSUMERS’ UNION”!
|